Web system for the collection of evidence generated by university teachers
DOI:
https://doi.org/10.47187/perspectivas.vol3iss2.pp31-35.2021Keywords:
Evidence, collection, ICTs, digital preservation, web systemAbstract
As part of ICTs, computer systems play an important role in automating the processes of different institutions. In the Systems and Computing Engineering career at UNACH, the process of gathering, reviewing and evaluating evidence was carried out manually, causing a series of inconveniences such as: loss of information, duplicate information, loss of time, errors and lack of information. physical space. Carrying out the evaluation of the evidence caused the person responsible to move to the different places where the information was stored, causing loss of time and effort. The verification of the delivery of evidence was done in an Excel file, creating versions of the same evidence for different processes causing difficulty in centralizing the evidence, validating and generating reports on the fulfillment of the activities carried out by the teachers. For this reason, the objective of this research is to develop a web system that helps teachers to record the evidence generated in the different academic processes, which will be evaluated by a commission of experts. The before and after use of the system was analyzed through the parametric T-student test with a sample smaller than 30, determining that there was an increase of 37.63% in teacher compliance when using the system. When analyzing the system, the number of requested evidence increased to 57.14% and the review time decreased to 66.66%.Métricas
References
A. L. Quispe Otacoma, M. P. Padilla Martínez, J. A. Telot González and D. Nogueira Rivera, "Tecnologías de información y comunicación en la gestión empresarial de pymes comerciales," Scielo, vol. 38, no. 1, pp. 81-92, 2017.
F. R. Lalaleo Analuisa, D. M. Bonilla Jurado and R. E. Robles Salguero, "Tecnologías de la Información y Comunicación exclusivo para el comportamiento del consumidor desde una perspectiva teórica. RETOS.," Revista de Ciencias de la Administración y Economía, vol. 11, no. 21, pp. 147-164., 2021.
M. F. PROAÑO, S. Y. ORELLANA and I. O. MARTILLO, "Los sistemas de información y su importancia en la transformación digital de la empresa actual.," Revista Espacios, vol. 39, no. 45, 2018.
D. Mazo Muñoz, L. L. Echeverry Gómez, M. M. Tobón Álvarez and M. A. Vásquez Giraldo, "Sistema web para la gestión y monitoreo del plan de vacunación del municipio de Medellín-SISMOVAC.," Lámpsakos, vol. 19, pp. 13-21, 2018.
D. Jiménez Palmero, M. Mora Núñez and R. Cuadros Muñoz, "La importancia de las nuevas tecnologías en el proceso educativo. Propuesta didáctica TIC para ELE: mELEndien7dias," Revista Fuentes, vol. 18, no. 2, pp. 209-223, 2016.
INNOVADORES, "¿Qué es una evidencia de aprendizaje?," 2018. [Online]. Available: http://docentesinnovadores.perueduca.pe/que-es-una-evidencia-de-aprendizaje-2/.
AUDITOOL, " La Evidencia de Auditoría," 2018. [Online]. Available: https://www.auditool.org/blog/auditoria-externa/772-la-evidencia-de-auditoria.
Roatta et al., "El tratamiento de la evidencia digital y las normas ISO/IEC 27037: 2012.," 2015.
V. Barraza Hernández, "Las competencias emocionales del docente y su desempeño profesional," Alternativas en psicología, vol. 37, pp. 79-92, 2017.
J. S. Hernández Mosqueda, S. Tobón-Tobón, and G. Guerrero Rosas, "Hacia una evaluación integral del desempeño: las rúbricas socioformativas," Ra Ximhai, vol. 12, no. 6, pp. 359-376, 2016.
ISO, "ISO/IEC 27037:2012 Information technology — Security techniques — Guidelines for identification, collection, acquisition and preservation of digital evidence.," 2012. [Online]. Available: https://www.iso.org/standard/44381.html.
P. Arévalo Ochoa, "El tratamiento de la evidencia digital, una guía para su adquisición y/o recopilación," Revista Economía y Política, vol. 28, pp. 35-46, 2018.
M. C. Corda , M. Viñas and C. Vallefín, Las bibliotecas universitarias frente a los desafíos, dilemas y riesgos de la preservación digital de los documentos académicos, In X Jornadas de Temas Actuales en Bibliotecología 1º de noviembre de 2019 Mar del Plata, Argentina: Centro Médico Marplatense, 2019.
M. C. Corda, M. Viñas and C. Vallefín, "Preservar la producción académica digital para el futuro. Informatio.," Revista del Instituto de Información de la Facultad de Información y Comunicación, vol. 25, no. 2, pp. 41-61, 2020.
K. Chilingano, "Implementación de un Sistema Web para la Gestión del Proceso Académico en la Institución Educativa Ricardo Palma.," 2018.
Escuela Superior Politécnica del Litoral, "MANUAL DE USUARIO SISTEMA DE MEJORA CONTINUA.," 2015. [Online]. Available: http://www.stac.espol.edu.ec/sites/stac.espol.edu.ec/files/Manual%20de%20usuario%20-%20FINAL.pdf.
Ibarra et al., "Software para la gestión académica en el proceso de evaluación de carreras.," Journal of Science and Research: Revista Ciencia e Investigación, 3(CITT2017), pp. 72-76, 2018.
D. S. Alvarez and D. R. Ortiz, "DISEÑO E IMPLEMENTACIÓN DE UN SOFTWARE PARA ASISTIR PROCESODE ACREDITACIÓN EN PROGRAMAS ACADÉMICOS.," 2015. [Online]. Available: https://revistas.unicordoba.edu.co/index.php/rii/article/download/792/905/.
D. Salas Álvarez, D. Rodriguez Ortiz and R. Villarreal Contreras, "DISEÑO E IMPLEMENTACIÓN DE UN SOFTWARE PARA ASISTIR PROCESOS DE ACREDITACIÓN EN PROGRAMAS ACADÉMICOS," Ingeniería e Innovación, vol. 3, no. 1, 2015.
O. Ortiz, "MÓDULO PARA USUARIOS DE CARRERA / EVALUA.," 2017. [Online]. Available: https://evalua.unach.edu.ec:4439/GuiasUsuario/Files/ManualRepresentantesCarrera.pdf.
Padilla et al., "ESTADO DE LAS TECNOLOGÍAS DE LA INFORMACIÓN Y COMUNICACIÓN EN LAS UNIVERSIDADES ECUATORIANAS.," 2017. [Online]. Available: https://www.cedia.edu.ec/dmdocuments/publicaciones/Libros/UETIC_2017.pdf.
CEAACES, "Consejo de Evaluación, Acreditación y Aseguramiento de la Calidad de Educación Superior del Ecuador," 2015. [Online]. Available: https://cei.epn.edu.ec/Documentos/LEYES/Adaptacion_Modelo_EvaluacionInstitucional_2013_Proceso_Evaluacion_Recategorizacion_2015%2009-2015.pdf.
R. Hernández, "Propuesta de metodología para el desarrollo de páginas y sitios web (Tesis de pregrado, Instituto de Ciencias Básicas e Ingenierías, Pachuca Hidalgo, México).," 2007. [Online]. Available: http://dgsa.uaeh.edu.mx:8080/bibliotecadigital/bitstream/handle/231104/1612/Propuesta?sequence=1.
M. Díaz and A. Masaútis, "Definiciones referidas a la estructura del sistema educativo.," 2011. [Online]. Available: https://www.neuquen.edu.ar//wp-content/uploads/2016/08/Glosario-2011.pdf.
J. Pérez and M. Merino, "Definiciones de Sistema Educativo.," 2016. [Online]. Available: https://definicion.de/sistema-educativo/.
Ministerio de Educación del Ecuador, "Estándares de calidad educativa. Aprendizaje. gestión escolar, desempeño profesional e infraestructura.," 2012. [Online]. Available: https://www.educar.ec/servicios/Estandares_de_Gestion_Escolar_y_Desempeno_Profesional.pdf.
L. Castillo, "Evaluación, calidad y gestión de calidad total en Documentación.," 2005. [Online]. Available: https://www.uv.es/macas/T10.pdf.
Castillo et al., "Propuesta de Sistema Informático para la Evaluación y Acreditación de Carreras Universitarias: Módulo Pertinencia e Impacto Social.," Informática y Sistemas: Revista de Tecnologías de la Informática y las Comunicciones, pp. 69-88, 2019.
N. Cárdenas, "¿Por qué es importante evaluar la educación superior en el Ecuador?," 2018. [Online]. Available: https://noticias.utpl.edu.ec/por-que-es-importante-evaluar-la-educacion-superior-en-el-ecuador.
El Universo, "45 indicadores para evaluar a universidades de Ecuador.," 14 Julio 2014. [Online]. Available: https://www.eluniverso.com/noticias/2014/07/14/nota/3232101/45-indicadores-evaluar-universidades.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Pamela Alexandra Buñay Guisñan, Guido Javier Mazón Fierro, Miryan Narváez Vilema, Paúl Paguay Soxo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The authors of the manuscripts will retain their copyright on their articles published in Pespectivas Journal. These rights allow the authors to present their manuscripts in public, prepare derivative works, reproduce them physically by printing and distribute them on their social or research networks. These rights will remain unchanged as long as the authors respect the publication and free access policy of Perspectivas Journal.
Publication Rights
Perspectivas Journal reserves all first publication rights on each of the articles that the authors have sent to its review and publication process. It implies that authors will only exercise their copyright if they state the source and origin of the publication correctly, mainly when they distribute, share, present, or use their articles' total or partial content.